SPECIAL: De eerste generatie VAM-wagens toen en nu! (deel 3)


WEG V125 rangeert op 10 juni 2005 bij een klant in Schonberg die ook wat doet met hout en o.a. boomstammetjes krijgt bezorgd.


Met vijf lege Fals is de WEG V125 net het bruggetje over de Kocher ten oosten van Schonberg gepasseerd onderweg naar Laufen.


De trein komt aan in Laufen op 10 juni 2005.


Tijdens het rangeren in Laufen wordt langs het perron van het voormalige station Sulzbach-Laufen gerangeerd waarvan een bijgebouwtje te zien en een stapel nieuwe uhm... die bij het maken ervan vast wat houtsnippers hebben opgeleverd ;-)


De beladen wagens zijn onderweg naar Gaildorf West als ze de heuvel bij Braunhof aan het rondrijden zijn
en het voordeel van zo'n heuvel is dat de lading dan zichtbaar is :-)

Zoals gezegd: op het lijntje wat hier boven te zien, is het stilgelegd en de wagens naar elders gebracht. In december 2006 stonden wagens, met nog steeds overschreden revisiedatum, in Altenburg (Oost-Duitsland) maar in maart 2007 en waarschijnlijk al eerder waren ze daar ook al weer weg... Aan de andere kant van de voormalige vervoerstroom, in Schongau, is de Augsburger Localbahn maandag t/m zaterdag actief met allerlei types wagens naar diverse klanten waarvan het grootste deel naar UPM in Schongau maar over een lijn tussen Kaufering en Schongau met diverse klanten onderweg die absoluut ook nu nog steeds het bezoeken waard is!. Hopelijk komt er nog eens een vervolg voor de voormalige VAM-wagens...
Van de twee generatie VAM-wagens, type Tads dat later Takkls werd en waarvan er 167 werden gebouwd van 1970 tot 1980 is er nooit een verkocht, en alleen de draaistellen ervan zijn deels na de sloop verkocht aan Duitse wagonverhuurder EVA. Zes exemplaren zijn wel bewaard gebleven waarvan twee bij de VAM in Wijster op een sokkel staan, twee bij de VSM in Apeldoorn en twee bij de STAR in Stadskanaal.

Bij de STAR huist sinds een tijdje de museale VAM-Tads, deze is nog steeds rolvaardig en werd op 15 juni 2013 gebruikt bij een goed georganiseerde fotorit:
2278, Drouwenermond
©Tim Goorman

<<---- ©rolandrail.net 2001-2013