SPECIAL: Cargo's in de Harz. (deel 2)


De volgende dag, 2 oktober 2007, was het de beurt aan het porfiervervoer met bestemming Amsterdam Westhaven. HSB 199 872 heeft drie wagens vast op rolbokken en de
middelste wordt beladen te Unterberg terwijl van de wagen aan de loc heel netjes de herfstbladeren eruit worden geveegd.


Na dat de eerste drie beladen wagens zijn teruggebracht naar station Eisfelder Tahlmühle brengt HSB 199 872 de volgende drie te beladen wagens naar de spooraansluiting
van het Hartsteinwerk Unterberg. Nog geen minuut later zou er wat fout gaan met dit treintje maar dat hoorden en zagen we niet. Na twee uur tevergeefs wachten bij Netzkater
op de complete trein terug naar Nordhausen moest er iets niet in de haak zijn en troffen we op station Eisfelder Tahlmühle wel het personeel aan van de trein maar niet de
loc en drie van totaal zes wagens. Desgevraag of er problemen waren kwam het schuchtere antwoord dat de loc kapot was en op de vraag of er een vervanger kwam werd
min of meer negatief geantwoord... O.k., dan eerst maar eens een warme lunch in het mooi opgeknapte stationsgebouw waar sinds kort een restaurantje huist :-) Amper
besteld, hoorden we opeens een dieselloc. Hmm, dat bleek de uitgerukte Hilfszug te zijn! En dat voor een kapotte loc? Afijn, eerst lunchen en dan maar eens poolshoogte nemen.


Uiteindelijk bleek er niets mis te zijn met de HSB 199 872 maar des te meer met een rolbok die was ontspoord bij aankomst te Unterberg! De zeer geringe fotomogelijkheden
bij dat punt lieten amper een foto toe en men was bijna klaar met hersporen m.b.v. hydraulische apparatuur en dus werd even later een stukje verderop bij een korte open plek
de terugkerende Hilfszug, die depot Wernigerode heeft, gefotografeerd op 2 oktober 2007 getrokken door de HSB 199 861.


Met zo'n 4 uur vertraging passeert HSB 199 872 alsnog bij Netzkater met een beladen porfiertrein, 1/5e of 1/6e deel van de complete trein Nordhausen-Amsterdam Westhaven,
onderweg naar Nordhausen.


In Nordhausen bij de Hesseröder Straße is de zg. Rollbockgrube, het speciale stuk waar de normaalspoor wagens op de rolbokken worden gezet en er weer af gaan. Door
de wagens met rolbokken tussen de verhoogde normaalspoorrails te duwen tillen de normaalspoorwagens zich zelf van de rolbokken. Anderom als de normaalspoorwagens
eraf worden geduwd in een laag gestaag tempo rollen de wielen vanzelf op de rolbokken en borgen zich gelijk als ze loskomen van de normaalspoorrails. Dit is het zg. Vevey-
systeem. Een V20 van de Stadtwerke Nordhausen komt de beladen voor lege wagens omwisselen vanuit Nordhausen Hbf.
©Rolandrail.net 2007

Naar deel 3 van Cargo's in de Harz

<<---- ©rolandrail.net 2001-2013